Posted by on gru 20, 2014 in Analiza reklamy, Oferta sprzedażowa, Proste porady dla copywriterów | 0 komentarzy

reklama-odchudzanie

W tym artykule zajmę się analizą kolejnych części oferty sprzedażowej napisanej w stylu direct response (czyli reklamy dającej bezpośredni efekt sprzedażowy). Oto konkretne techniki użyte w tej reklamie, które możesz zastosować w swoim tekście. Tutaj możesz przeczytać pierwszą część tekstu >>

Technika 1 Tekst w gazecie musisz być sformatowany jak inne teksty w tej samej gazecie. Niby proste, ale niestety tylko nieliczni wykorzystują ten element. Tabloidy typu Fakt i Super Express mają swój specyficzny wygląd. Zauważ, że kolorystyka w tych gazetach ma na celu szokowaniu i wzbudzanie sensacji.

Ludzie ufają dziennikarzom, ale unikają reklam

Autorzy reklamy idealnie wtopili się w kolorystykę czasopisma. Co dzięki temu osiągnął? Mianowicie jedną prostą rzecz – ich reklama wizualnie nie przypomina reklamy. To jeden z najsilniejszych sekretów skutecznych tekstów reklamowych pisanych do gazet. Ludzie ufają dziennikarzom, ale unikają reklam. Im mniej Twój tekst przypomina reklamę tym większą będzie miał skuteczność.

Gdy zamawiasz reklamę prasową to poproś wydawcę żeby Twoja reklama była sformatowana jak inne teksty w tej gazecie. Ta sama czcionka, podobna kolorysty, podobne formatowanie. Jeżeli nie wierzysz, że nawet duże korporacje popełniają ten błąd to przyjrzyj się reklamom np. banków w gazetach typu Fakt i Super Express

Technika 2 Nagłówki (na zdjęciu oznaczyłem ten element jako 1 – tekst sloganowy). Nagłówki powinny stale przeplatać tekst główny oferty. W nagłówkach musisz streścić cały artykuł. W innym przypadku mózg czytającego nie będzie chciał przeczytać całości.

Potencjalny klient najpierw skanuje nagłówki, dopiera potem czyta tekst, ale tylko wtedy gdy nagłówki go zareklamują. Przytoczony nagłówek nie jest zbyt dobrze napisany. Ma on charakter sloganowy, czyli zapala nam lampkę – to jest chyba reklama.

Oryginalny nagłówek „Jak nie dać się chorobom? Odpowiedź jest prosta – schudnąć!”

Nie ma tutaj żadnych konkretów, liczb, emocje są na niskim poziomie. Lepiej przykuje uwagę nagłówek.

„Czy wiesz, że zmiana jednego nawyku jest w stanie uchronić Cię przed 90% śmiertelnych chorób”

Jeżeli chcesz, żebym napisał ofertę dla Ciebie skontaktuj się teraz >>

Tym nawykiem może być nawyk objadania się. W tekście można wytłumaczyć, że ludzie to wiedzą, ale rurki z kremem są o wiele silniejsze niż nasza silna wola, dlatego mamy produkt xyz, który daje zaskakujące efekty.

Technika 3 przycisk bólu. Każda osoba czytająca reklamę ma świadomość istniejących w jej życiu problemów i frustracji. To właśnie te elementy powodują, że czytamy tekst a następnie otwieramy portfel i dokonujemy zakupu. Każdy pomysł na biznes ma swój ból i frustrację. Inny poziom bólu ma biznes zajmujący się sprzedażą klaserów na znaczki a inny poziom ma biznes oparty na pomocy ludziom nieuleczalnie chorym.

Często zamiast płacić copywriterowi może warto zastanowić się nad zmianą biznesu. Kolejna ważna rzecz, która dotyczy Ciebie bezpośrednio, to fakt, że aby napisać dobry tekst musisz poświęcić godziny pracy na poznanie swojego klienta. Jakie problemy określono w tym tekście. Oto ból i frustracje potencjalnych klientów:

– lęk przed utratą zdrowia – grupa odbiorców tej reklamy to osoby po 40 roku życia. Osoby w tym wieku coraz intensywniej myślą o swoim zdrowiu.

– poprawa jakości życia – zdaj sobie pytanie kto nie chce poprawić jakości swojego życia? To działa praktycznie w każdym rynku.

– lepszy wygląd i samopoczucie – osoby z nadwagą mają olbrzymi problem z samopoczuciem. Stale czują się przemęczeni i bez energii. Jeżeli coś jest dla ciebie problemem i myślisz o tym każdego dnia to staje się to Twoją frustracją.

Jeżeli działasz w niszy odchudzania czy fitness to te elementy zadziałają także w Twoich materiałach reklamowych.

Zobacz, że w tekście są one pokazane na samym początku. Autor zrobił to celowo. Dzięki temu utrzyma uwagę czytelnika w dalszej części tekstu.

Jak wybrać zdjęcie, które poprawi sprzedaż o 40%?

Technika 4 przed i po. Nic nie przebije dobrego zdjęcia. Copywriting to dziedzina psychologii a nie literatury. Możesz sobie wyrwać wszystkie włosy na głowie i walić pięściami w podłogę, ale zdjęcie zawsze wygra z tekstem. Nasz mózg szuka tego co atrakcyjne. Mniej Cię zmęczy czytanie książki niż przeglądanie kolorowego albumy. Na tym zdjęciu widzisz efekt działania. A może inaczej na tym zdjęciu widzisz 2 różne osoby. Nasz mózg łączy je w całość i daje się oszukać, że efekt został uzyskany po przez zażywanie tego ciekawego środka na odchudzanie.

TIP # 1 Zadaj sobie pytanie. Jak za pomocą jednego zdjęcia mogę pokazać efekt działania mojego produktu lub usługi. Jeżeli zajmujesz się sprzątaniem posesje zrób zdjęcie jak wyglądała posesja przed Twoją interwencją i po. Jeżeli projektujesz ogrody pokaż nieatrakcyjną działkę a potem przedstaw efekt swojego działania.

Technika 5 Po użyciu produktu będziesz miał lepsze życie. Zobacz kobieta z nadwagą na tym zdjęciu jest fotografowana na szarym tle. Gdy już udało jej się schudnąć przedstawiono ją na tle biblioteki. Tło mówi naszej podświadomości – schudnij a będziesz mądra i bogata niczym bohaterowie dynastii.

Jestem w szoku. Przeanalizowaliśmy tylko niewielką część reklamy a odkryliśmy wspólnie ponad 5 technik wywierania wpływu na odbiorcę. Odwiedzaj mojego bloga i oczekuj na kolejne analizy tekstu. Jeżeli ten tekst pomógł Ci w minimalnym stopniu napisz proszę komentarz poniżej.

VN:F [1.9.21_1169]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.21_1169]
Rating: 0 (from 0 votes)